0

AMALAN MEMBACA SURAH YASIN PADA MALAM JUMAAT

Posted by Unknown on 7:20 PG
Pertamannya sya ingin mengucapkan terimakasih byk pd yg menghantar email kpd sya sekitaran persoalan yg akan dibincangkan. Sya mulai dgn pandangan dari golongan yg berasa kurang senang dgn amalan membaca Yaasin pada setiap malam Jumaat itu dulu, bukan hendak komen keseluruhan nota-nota yg mereka paparkan di laman web mereka sbb sya sendiripun masih belajar lagi, cuma sya ingin berkongsi sedikit maklumat kadar kemampuan sya; keseluruhannya saya BERSETUJU dgn informasi email yg sdr emailkan itu cumanya sya agak bimbang kesahihan maklumat tentang perkara itu sbb akhir-akhir ini kita tahu ramai yg begitu ghairah atau bersemangat hendak berdakwah tetapi sayangnya kegopohan berdakwah itu kadang2 sehingga tersasul menyampaikan maklumat2 yg kurang tepat dgn membuat penambahan di sana-sini bagi tujuan utk menyedapkan pembacaan agar tidak membosankan...

Sebagai contoh: ada amalan yg kita buat skrg ini atau yg generasi datuk-moyang kita telah diamalkan sejak berzaman, antaranya ada yg BAGUS dan tidak salah utk kita ikuti atau amalkan malah digalakkan lagi, mengamalkannya lebih baik dari yg menolakkannya tetapi yg membimbangkan ialah apabila perkara itu tidak jelas kesahihan sandarannya kpd RasuluLlah saw, maksudnya ada part2 tertentu itu kemungkinan tambahan tanpa ada dalil yg jelas, contohnya seperti artikel di bawah ini:

12 BARISAN MANUSIA… MENUJU KE AKHIRAT…

Rasulullah saw telah bersabda, bermaksud: "Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:
  1. Apabila org lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
  2. Jika org tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
  3. Jika org belum berkahwin akan mendapat jodoh.
  4. Jika dlm ketakutan boleh hilang perasaan takut.
  5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
  6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yg dilihatnya.
  7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yg ditujuinya.
  8. Jika dibacakan kpd org yg telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
  9. Jika org yg dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
  10. Jika dibacakan kpd org yg sakit, terhindar drpd penyakitnya.
  11. Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Qur’an itu ialah Yaasin. Sesiapa membaca surah Yaasin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Qur’an sbyk 10 kali.
  12. Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal, org yg suka membaca surah Yaasin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".
  13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa org yg suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Ridhuan dari syurga membawa minuman utknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dlm kubur dgn rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
  14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 org drpd ahli rumahnya tetapi sesiapa yg meragui keterangan ini, dia adalah org-org yg munafik.
Persoalan pertamanya, siapakah perawi yg meriwayatkan kata2 di atas itu yg mengatakan ianya hadith dari RasuluLlah saw.? Betulkah bahagian yg tulisan melintang itu yg seperti di atas dikatakan ianya adalah dari hadith RasuluLlah saw.? Mari perhatikan kutipan hadith berserta bukti2i serta dalil2l dari ulama’ yg dinukilkan sebagai renungan kita bersama, kemudian kita pertimbangankannya dgn neraca aqal kita sendiri... Menyampaikan sesuatu yg baik sgt BAGUS tetapi menyandarkan sesuatu kpd RasuluLlah HARUSLAH BERHATI-HATI, harus ada informasi kpd sumber rujukan tersebut agar tidak timbul sebarang keraguan terhadapnya... sila perhatikan:

وحدثنا أبو عبد الرحمن السلمي ، أخبرنا أحمد بن علي بن الحسن ، حدثنا أحمد بن يوسف السلمي ، حدثنا عمار بن هارون الثقفي ، حدثنا هشام بن زياد ، عن أبي هريرة ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من قرأ ليلة الجمعة حم الدخان ويس أصبح مغفورا له " تفرد به هشام وهو هكذا ضعيف ورواه غيره عن الحسن كما مضى ذكره في سورة يس "

Maksudnya lebih kurang begini terus kpd matan hadith: “Sesiapa yg membaca pada malam Jumaat Surah ad-Dhuhan dan Surah Yaasin di ampunkan baginya (dosa)”. (Syu’bah oleh Imam al-Baihaqi)

Masalah hadith di atas, setakat yg ditemui tentang hadith Yaasin hanyalah seperti yg ada di atas ini dan terdapat 2 masalahnya, iaitu soal sanadnya bila mana ulama Rijal telah menghukumkannya seperti berikut:

  1. Berkenaan Hashim bin Ziyad; sebahagian ulama berpendapat seperti Imam as-Zahaby, dalam kitab al-Kasyaf fi Ma’rifatil man lahu riwayatul fi kutubi as-Sittah, Juz.2 m/s.336 no.5962, dan pendapat Imam Ahmad pula dalam kitabnya; Ilal wa Marifatul ar-Rijal, Juz.2 m/s.508 no.3344, manakala Imam Abu Zarrah dan Imam Tarmidzi mengatakan bahawa Hashim adalah seorang ‘dhaif’ (lemah). Abu Daud mengatakan beliau tidak tsiqah (tidak boleh dipercayai), Imam Bukhari pula berkata tentangnya bahawa hadith2 yg didatangkan olehnya perlu dibawa berbincang, rujuk kitab Tarikh Kabir, Juz.8, m/s.199 no.2702. Syaikhul hadith Ibnu Hajar al-Asqolany memberi komen di dalam kitabnya; Tazhib at-Tahzib Juz.11 m/s.36 dan pada kita sama di juz.1, m/s.572, mungkin kita boleh ambil pandangan Imam Abu Fatah al-Azdi dan Ali bin Husein al-Junid yang mengatakan bahawa Hashim itu matruk, termasuk juga antara yg menyelisih dgnnya iaitu Abu Hatim ar-Razi dalam kitabnya; al-Jar wa Ta’dil, Imam Yahya bin Ma’in dalam kitab; al-Kamal fi Dhuafa, kedua2nya mengatakan Hashim bin Ziyad itu seorang ‘dhaif’ lemah hafalannya dan ingatannya. Termasuk juga Imam Nasa’ie, begitu juga Imam al-A’qili yg menyebut tentangnya di dalam kitab; ad-Dhuafa.
  2. Seorang lagi yg diperselisihkan dalam senarai sanad hadith tersebut ialah Ammar bin Harun as-Tsaqafi atau lebih dikenali dengan nama Ammar as-Saqafi, ada pendapat ulama yg mengatakan beliau juga termasuk periwayat yang ‘dhaif’. Ibnu Hibban dan Abi Hatim mengatakan dia matruk manakala ibnu Udai dalam kitab al-Kamal fi Dhuafa, berpendapat beliau ada masalah peribadi. Persoalannya; apakah hukum terhadap hadith ini; yg jelas padanya terdapat pandangan mengatakan ia matruk, tidak tsiqah, berserta dua pandangan dhaif iaitu dhaif jiddan dan dhaif mardud. Amalan membaca Yaasin ini datangnya drpd hadith, bukan dari nash al-Qur’an.
Di atas adalah hujah golongan yg kurang senang dgn amalan tersebut (anti-Yaasin), dan mereka hanya sekadar membawa hujah hadith seperti di atas, dgn hujah di atas itu mereka berpendapat bahawa amalan tersebut tidak sayugia diamalkan. Perlu dijelaskan, pandangan dari ulama’ tentang hadith di atas ialah tentang periwayat hadith bukan matan hadith. Dan ada hadith2 lain yg menguatkan hadith di atas melalui susur jalur perawi yg lain. Sya sedang cuba mendapatkan kitab yg memperjelaskan tentang kedudukan Ammar as-Saqafi sebagai periwayat hadith, kalau tidak silap sya kedudukan beliau telah dibersihkan. Di bawah pula adalah pendapat dari beberapa kawan-kawan sya yg sya kutip dari web mereka dgn penambahan oleh sya sendiri pada beberapa bahagian bagi menjelaskannya lagi. Ianya seperti berikut:

Antara amalan yg sudah cukup sebati dlm masyarakat kita sejak dahulu lagi ialah membaca Yaasin dan Tahlil yg dilakukan beramai-ramai pada setiap malam Jumaat samada di surau atau di masjid. Dahulu kerap juga diadakan pembacaan Maulid pada malam tersebut, dan pada sesetengah tempat ianya adalah lumrah dibaca Barzanji dan amalan ini dikenali sebagai "berzikir" i.e. atau “orang berzikir” maka yg dimaksudkan ialah "org ramai atau jemaah di tempat itu sedang membaca Maulid Barzanji dan qasidah-qasidahnya. Tapi skrg, amalan itu semakin sukar dilihat di surau-surau atau masjid-masjid sekitar ibukota yang mengamalkannya, melainkan apabila kedatangan bulan Maulid di mana majlis zikir ketika itu jadi meriah. Nampaknya masyarakat kita kini lebih suka menonton TV daripada melantunkan pujian kpd AllahSwt dan junjungan Nabiy saw Allahu ...Allah.

Mujurlah upacara membaca Yaasin dan Tahlil masih lagi menjadi program utama antara waktu Maghrib - Isya` pada malam Jumaat dibeberapa tempat. Namun skrg ini timbul pula golongan yg anti-Yaasin dan anti-Tahlil sehingga ada sesetengah itu mengeluarkan fatwa mem‘bid`ah – dholalah’kan kpd sesiapa yg melakukannya. Mereka berfatwa bahawa sesiapa yg membaca Yaasin pada malam Jumaat telah melakukan bid`ah dan setiap bid`ah itu adalah sesat dan setiap kesesatan maka mereka akan masuk ke dalam api neraka. Jadi secara tidak langsung, rumusan dari itu ialah; sesiapa yg membaca Yaasin pada malam Jumaat masuk api neraka.

Mari kita muhasabah diri kita dgn memahami keadaaan sekiling kita ketika ini dan umumnya kita sedar kebanyakan drpd umat hari ini bersangatan malasnya utk membaca al-Qur’an, lantas bila ada yg ingin membaca Yaasin pada malam Jumaat, sudah dikatakan melakukan pekerjaan bid`ah pula. Bukankah Yaasin itu sebahagian drpd surah yg terkandung di dlm al-Qur’an? Apakah dgn membacanya pada setiap malam Jumaat, itu dikira telah melakukan maksiat? Adakah majlis membaca Yaasin merupakan perbuatan mungkar? Masakan boleh kita samakan hukum ke atas majlis baca Yaasin pada malam Jumaat itu sama (kalau hendak disamakan) dengan karnival JomHeboh? Kalau ikhwan masih ingat akan Ust. Abdullah al-Qari suatu ketika dahulu yg mana beliau adalah salah seorang tokoh 'sunnah (baca: Salafi) ' i.e. sama seperti kumpulan yg mengelar diri mereka sebagai ‘Golongan Kaum Muda’.

Beliau byk menterjemahkan buku-buku golongan yg sezaman dgnnya dan pernah dianugerahkan dgn anugerah Tokoh Ma`al Hijrah Negeri Kelantan dan merupakan besan Tok Guru Haji 'Abdullah bin 'Abdur Rahman, Lubok Tapah. Khilafnya di sini ialah; Ust. Abdullah ini yg berfikiran `salafi' telah menulis di dlm bukunya yg berjudul; " Kursus Qari` dan Qari`ah" pada m/s.145: "Malam Jumaat: Kedapatan Rasulullah s.a.w. membacakan surah Yaa Siin, ad-Dukhaan dan al-Kahfi."

Rujukan dan kajian yg dilakukan ke atas Ust. Abdullah ini, kita mendapati bahawa dlm kumpulan yg mengelarkan diri mereka golongan 'salafi/sunnah', masih juga terdapat kekeliruan dan perbezaan pendapat sesama mereka mengenai hukum membaca Yaasin malam Jumaat. Oleh itu mengapa harus mereka memperbesar-besarkan isu-isu remeh seperti ini lagi. Apakah tujuan dan faedahnya mereka membangkitkan isu ini berulang-kali? Bukankah amalan membaca Yaasin itu satu ibadah yg punya sumber dlm Syara`, maka sekali-kali tidaklah boleh ianya dikatakan sebagai bid`ah, jika sekalipun bid`ah maka ianya hanyalah bid`ah dari segi bahasa sahaja, maknanya masa hidup Rasulullah saw, baginda tidak buat perkara itu tetapi bukan bermakna ianya salah. Sunat membacanya setiap malam, tetapi berapa ramai yg kuat atau berkesempatan hendak membacanya pada setiap malam? Jadi ikutlah kaedah "apa yg tidak boleh utk diamalkan semua, jangan ditinggalkan semua".

Bagi kita pendokong ulama mazhab, kita tidak ragu lagi bahawa para ulama kita memandang elok akan amalan tersebut.

Imam kita, as-Sayuthi dalam kitabnya "Khushushiyyaat Yawmil Jumu`ah" menulis:

Imam al-Baihaqi dlm kitab "asy-Syu`ab" telah mentakhrijkan drpd Abu Hurairah r.a., katanya: Junjungan Rasulullah saw bersabda: MAN QARA-A LAILATAL JUMU`ATI HAAMIIM AD-DUKHAAN WA YAASIIN ASHBAHA MAGHFURAN LAHU (Barangsiapa yang membaca pada malam Jumaat surah ad-Dukhan dan surah Yaasin, maka berpagi-pagilah dia dalam keadaan terampun)”.

Manakala Syaikh al-Ashbihany meriwayatkan dengan lafaz: MAN QARA-A YAASIIN FI LAILATIL JUMU`ATI GHUFIRA LAHU (Barangsiapa yang membaca surah Yaasiin pada malam Jumaat, niscaya diampunkan baginya)”.

Maka teruskanlah beramal dgn membaca surah Yaasin yg terlalu besar pahala dan fadhilatnya. Jadikanlah ia sebahagian wirid kamu, siang dan malam, atau setidak-tidaknya pada hari atau malam Jumaat. Janganlah kita termakan dgn dakwaan pihak yang anti-Yaasin dan anti-Tahlil itu. Berpeganglah kpd ajaran para ulama kita terdahulu, yg dari berkat mereka hidayah Islam dpt kita rasai skrg ini. Mari kita sambung lagi dgn menukil wasiat Imam al-Haddad, iaitu Syaikh Ahmad bin 'Abdul Karim al-Hasawi asy-Syajjar, murid Imam al-Haddad dlm kitabnya "Tatsbitul Fuad" yg menghimpunkan kata2 nasihat dan wasiat gurunya itu menyebut mengenai surah Yaasin, katanya; Imam al-Haddad berpesan dgn katanya:
  • Surah Yaasin dan kalimah La ilaha illa Allah adalah penawar bagi segala sesuatu. Jika engkau payah untuk menghafal (i.e. membaca) surah tersebut dengan lengkap, maka bacalah sehingga ayat ke-9. Yaasin adalah hati al-Qur’an, dan bagi org beriman surah tersebut amat besar ertinya. Bahkan jika ada org yang sakit, yang terpelosok, yang dipermalukan, yang jatuh, yg tertimpa musibah atau yg mengharapkan kasih sayang, maka kpdnya selalu dikatakan "Hendaklah engkau membaca Yaasin utk mendapat lindungan Ilahi." Demikian besar dan pentingnya kedudukan Yaasin bagi org beriman, dan mereka sesungguhnya amat memuliakannya, bahkan hal ini berterusan sehinggalah sekarang.
Penjelasan dari pihak BAHEIS (Bahagian Hal Ehwal Agama Islam) pula tentang amalan membaca surah Yaasin dan Tahlil; Di antara fadilat membaca surah Yaasin ialah:

Nabiy Muhammad saw menyifatkan surah Yaasin itu ialah jantung al-Qur’an.

“Pernyataan Rasulullah saw itu menyebabkan naluri hati kita ghairah membacanya dgn sempurna, secara beramai-ramai di masjid atau di surau. Pembacaan ini lazimnya dipimpin seorang imam atau syeikh dan dilakukan pada malam Jumaat,” katanya. “Inilah sebahagian bentuk amalan yg sudah lama difahami, diamal dan dijadikan tradisi dalam masyarakat Melayu kita di Nusantara. Amalan ini byk mendatangkan kebaikan dan mencegah seseorang itu drpd melakukan perkara yang sia-sia, maksiat dan dosa.”

“Pendekata, amalan membaca Yaasin umpama mempunyai khasiat lapan dalam satu, manakala pihak yg mencela golongan mengamalkan bacaan Surah Yaasin secara hakikatnya berada jauh dari Rahmat Allah. Surah Yaasin adalah satu drpd surah yg dimulakan dgn huruf abjad dan dinamakan dgn demikian kerana ia dimulakan dgn lafaz Yaasin, ianya termasuk dlm surah Makkiyyah dan diturunkan sesudah Surah al-Jin dgn 83 ayat. Ada pendapat mengatakan ia mengandungi 82 ayat.

Amalan membaca Surah Yaasin mempunyai banyak kelebihan, sebagaimana diterangkan melalui hadith Nabiy Muhammad saw. Imam al-A’jiri menyebut satu riwayat dari Ummul Darda, Nabiy saw bersabda, maksudnya: “Mana-mana mayat yg dibacakan padanya surah Yaasin, niscaya AllahSwt akan mempermudahkan kematiannya.”

Abu Hurairah meriwayatkan Nabiy saw bersabda, maksudnya: “Barangsiapa yang membacakan surah Yasin pada satu malam bertujuan mencari keredaan Allah nescaya Allah Swt akan mengampunkannya pada malam berkenaan.”

Anas bin Malik meriwayatkan Nabiy saw bersabda, maksudnya: “Setiap sesuatu mempunyai hati, dan hati al-Qur’an adalah Yaasin. Sesiapa membaca surah Yaasin, niscaya Allah akan menulis pahala membaca al-Qur’an baginya sebanyak 10 kali.”

Imam al-Sya’labi menyebutkan satu riwayat dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah saw bersabda, maksudnya: “Sesiapa yg membaca surah Yaasin pada malam Jumaat niscaya dia akan diampunkan Allah.”

Terdapat beberapa hadis menunjukkan kelebihan membaca surah tertentu di dalam al-Qur’an sebagaimana diisyaratkan oleh Imam al-Nawawi dalam kitabnya Riyadh al-Solihin,” kata Ust. Zamihan al-Ghori.

Dalil umum ini menggalakkan umat Islam membaca mana-mana surah di dalam al-Qur’an. Ia turut merangkumi Surah Yaasin memandangkan ia satu surah di dalam al-Qur’an. “Perhatikanlah kepada sanad dan matannya secara terperinci. Sekiranya dalil terbabit muncul dgn sanad yg lemah, ia dapat dijadikan hujah kerana masih ada sanad sahih menjelaskan kelebihannya. Manakala sanad yg dhaif tadi jika dihimpun dan dihubungkan dgn kesaksian yg lain niscaya ia akan mencapai taraf hadith hasan sebagaimana diperakui oleh ulama hadith seperti Imam al-Tirmidzi dan selainnya,” katanya Ust. Zamihan al-Ghori.

“Surah ini mempunyai byk intipati yg sepatutnya direnung dan dihayati di samping membacanya, seperti kritikan dan penjelasan sikap kaum musyrikin (ayat 7 -12, 60-68), iaitu menggesa kita mengikis hati dari sifat keji. Turut diceritakan bukti kewujudan Hari Berbangkit (ayat 31-54), perbincangan mengenai ilmu, rahmat dan kekuasaan Allah yg tidak terbatas (ayat 71-83) dan sifat syurga yg disediakan utk org beriman (ayat 55-59). Selepas kita memahami dan menyedari kedudukan al-Qur’an, kandungan Surah Yaasin, tuntutan, galakan dan kelebihannya, kita perlulah membina penghayatan yg mantap dlm diri kita. Ternyata kpd kita, amalan membaca surah Yaasin bukan sesuatu yg diharamkan ataupun dihukum sesat dlm agama. Bahkan ia satu kelebihan dlm usaha mendekatkan diri kpd Tuhan,” kata Ust. Zamihan al-Ghori dari BAHEIS.

Amalan membaca Yaasin itu datangnya dari hadith, dlm al-Qur'an memang tidak ada.

Mari kita perhatikan pula kebarangkalian boleh kita kaitkan al-Qur'an dalam hal ini, telah jelas kpd kita bahawa amalan membaca surah Yaasin itu bukan mengajak umat kpd kemaksiatan, kalau hendak dikatakan bid’ahpun bukannya bid’ah yg membuat dosa, kita mengajak manusia kpd kebaikan dgn memperbyk membaca surah-surah dari al-Qur’an dan kita pilih surah yg paling terbaik dan utk keseragaman supaya pada setiap malam Jumaat semua masjid atau surau bergema dgn suara-suara umat yg membaca surah Yaasin, tetapi mereka menganggap perkerjaan itu sesat dan maksiat dan bagi mereka amalan kebaikan itu adalah satu kesesatan, justeru sesuai sgtlah jika ayat ini ditujukan kpd mereka iaitu seperti firman AllahSwt: "Apabila dikatakan kpd mereka: "Marilah mengikuti apa yg diturunkan Allah dan mengikuti Rasul", mereka menjawab: "Cukuplah utk kami apa yg kami dapati dari bapa-bapa kami yg mengerjakannya" dan apakah mereka itu akan mengikuti nenek moyang mereka walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui apa-apa dan tidak (pula) mendapat petunjuk?" (al-Mai'dah: ayat 100 lebih saya tak ingat berapa? saya menaip nie tanpa ada rujukan al-Qur'an di sisi, malas nak pergi ambil, cuba ler check kalau tak silap dalam ayat yg ke-100 lebih...). mungkin pandangan sya ini salah, tetapi bagi sya tidak salah membaca Surah Yaasin setiap kali tiba malam Jumaat ataupun mana-mana surah dari al-Qur’an.

Diharap selepas ini tidak timbul lagi isu-isu remah seperti patut atau tidak, dibaca surah Yaasin pada malam Jumaat. Bagi sya isu yg mengatakan AllahSwt Maha Suci-Nya dari menyerupai makhluk, seperti kata AllahSwt ada tangan; itu lebih besar dari isu ini. Bukankah pandangan yg seperti itu sebiji seperti pandangan golongan Mujassimah.??? Bukankah pandangan yg mengatakan semua agama itu sama kerana tujuannya utk sampai kepada Tuhan yg satu (Pluralisme), itu lebih berat lagi kerana sebiji seperti pandangan golongan zindik.???

Wallahu’alam

0 Comments

Catat Ulasan

Copyright © 2009 Muhammad Najmie All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.