0

cool jambatan

Posted by Unknown on 6:34 PTG

Bagaimana ia Kemungkinan untuk mengangkut bot besar dari satu paras air untuk satu sama lain lebih Tinggi? Scotland mempunyai jawapannya: roda gergasi Itu mengangkat bot. Kita bercakap tentang Roda Falkirk Terkenal Itu adalah satu mercu tanda kejuruteraan bagi Scotland.
falkirk wheel 1
Ia dibuka pada tahun 2002 dan Menyambung Forth dan Clyde Canal dengan Terusan Union. Ia mempunyai struktur yang elegan Seperti Yang berfungsi dalam cara Bahawa bot mula diletakkan di dalam di salah satu gear cincin, maka ia berputar 180 darjah untuk mengangkat bot. Ia mempunyai dua gear cincin, jadi sentiasa ada satu bersedia kosong untuk mengambil dalam bot baru.
falkirk wheel 2
Ia mempunyai diameter keseluruhan 35 meter (115 kaki) dan reka bentuk Diilhamkan oleh Kapak Celtic berkepala dua. Ia berfungsi pada Prinsip yang Archimedes daripada Anjakan Yang bermaksud Itu yang jumlah belayar bot yang Ke Cincin akan menjadi satu jisim Berkadar air jadi itu kira-kira gabungan akhir yang jumlah jumlah asal, tidak hairanlah ia adalah satu mercu tanda yang besar dan Sesuatu Scotland dibanggakan.
falkirk wheel 3
falkirk wheel 4
Walaupun kita berada di topik mercu tanda, di sini adalah satu yang besar di Bulgaria - Rocks Belogradchik.
falkirk wheel 5
falkirk wheel 6

0 Comments

Catat Ulasan

Copyright © 2009 Muhammad Najmie All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.